Głównym celem projektu zatytułowanego „Podniesienie kompetencji
cyfrowych mieszkańców województwa wielkopolskiego zachodniopomorskiego”,
zrealizowanego przez Urząd Miejski w Choszcznie, było podnoszenie
kompetencji cyfrowych w tematach, które obecnie dominują lub najchętniej
po nie sięgamy w internetowej sieci. – Choć całe przedsięwzięcie
kierowane było do osób powyżej 25 roku życia, to w naszym przypadku
postawiliśmy na naszych seniorów. Głównie dlatego, że doskonale
zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że właśnie w tej grupie wiekowej jest
najwięcej osób, które wypadałoby objąć tzw. przeciwdziałaniem
wykluczeniu cyfrowemu – tłumaczy
ŁUKASZ MŁYNARCZYK, główny
animator projektu. Podkreśla, że to właśnie seniorzy wskazywali, że w
pierwszej kolejności interesują ich zagadnienia związane z
e-administracją, zaufanymi profilami, finansami i transakcjami, słowem
wszystkim tym, czym obecnie internet nas obdarza. Dodał, że zajęcia
prowadzone były również na wsiach, a w zorganizowanie choszczeńskich
emerytów, bardzo mocno zaangażowała się
BARBARA ZANIEWSKA, wiceprezes choszczeńskiego oddziału Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów.
W sumie, w opisywanym projekcie wzięło udział 300 osób. Szkolenia
odbywały się w grupach 12-osobowych, a każda z nich miała do
zrealizowania 16-godzin wykładów, połączonych z praktycznymi
ćwiczeniami. Ważne jest też to, że tylko na potrzeby tego
przedsięwzięcia, zakupione zostały laptopy, które po zakończeniu
zadania, przekazane zostaną do Szkoły Podstawowej nr 3 w Choszcznie.
Dzisiaj, czyli 25 lutego, kurs kończyła ostatnia grupa. Uczestniczące w
szkoleniu panie, bardzo pozytywnie oceniały prowadzone z nimi ćwiczenia,
ale padło też stwierdzenie, że w przyszłości uczestników powinno się
dobierać według poziomu przygotowywania. - Są wśród nas takie osoby,
które po raz pierwszy w życiu zasiadły przy komputerze i to oczywiste,
że nie czują się komfortowo w obecności tych, które już ze swobodą
buszują w sieci – tłumaczyła jedna z pań.
Prowadzący zajęcia dr
MARCIN GIBERT otwarcie stwierdził, że
postępująca cyfryzacja, szczególnie dla seniorów, stała się istotnym
problemem codziennego życia, często prowadzącym do tzw. cyfrowego
wykluczenia. – Każdy z nich ma pełną tego świadomość, więc trudno się
dziwić, że wszystkie zajęcia spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem i
zaangażowaniem. Jakby tego było mało, każdy z nich deklarował chęć
kontynuacji szkolenia – podsumował. Zaznaczył też, że najbardziej
interesowały ich tematy związane ze skutecznym wyszukiwaniem informacji,
a przede wszystkim e-administracją publiczną, która daje dostęp m.in.
do internetowego konta pacjenta, rozliczeń podatkowych czy choćby
rejestracji wizyty w urzędzie.
Tadeusz Krawiec